MÉRNÖKGEOLÓGIAI KONFERENCIÁK, Mérnökgeológia - Kőzetmechanika 2010

Betűméret: 
Budapest 4. metróvonal I. szakasz, Kelenföld pu. állomás bányászati módszerrel épített vonali kihúzó alagúti műtárgy. Az építés geotechnikai viszonyai
Csaba Sándor, Tibor Horváth

Last modified: 2015-01-26

Absztrakt


A cikk szerzői készítették a kelenföldi vonali kihúzó alagúti műtárgyelőkészítő geotechnikai kutatását és mint geotechnikai szak-építésvezetők működtek közre az alagútkivitelezése során. Ismertetjük az alagútépítés geotechnikai viszonyait, összefoglaljuk a fejtés és az alagút primer biztosító szerkezetének biztonságos beépítése érdekében létrehozott környezeti, geotechnikai monitoring rendszerrel végzett mérések eredményeit, az azokból levonható következtetéseket. A környezeti monitoring rendszer egyrészt sikeresen betöltötte a kitűzött célt, támogatta a biztonságos alagútépítést (a humán erıforrás, épített – építendő és a természetes környezet védelmét). Másrészről a mért és rendszerezett adatok alkalmasak a tervezési „backanalysis” készítése, melyre a jövő gazdaságos tervezési munkáival a tervező- kivitelező - beruházó növelheti projektjei gazdaságosságát. A tervezési modellszámítások kalibrációjával kiválaszthatók az előkészítő geotechnikai kutatások közül azon konvencionális (fúrásos és laboratóriumi vizsgálatok),vagy in situ vizsgálatok, melyek eredményei igazolódtak a kivitelezés során. A monitoring rendszer keretein belül, a mérési eredményeken keresztül végül vizsgáltuk a geotechnikai paraméterek és a talaj/kőzet – épített környezet kölcsönhatásának időbeli változásait.

Kulcsszavak: alagútépítés, geotechnikai monitoring, deformáció, kőzetnyomás, inklinométer,extenzométer


Full Text: PDF