MÉRNÖKGEOLÓGIAI KONFERENCIÁK, Mérnökgeológia - Kőzetmechanika 2008

Betűméret: 
Speciális vízelvezető rendszer építése egy főközlekedési út stabilizálására
József Mecsi

Last modified: 2015-02-03

Absztrakt


A 67-es főközlekedési út Kaposvár - Szigetvár közötti szakaszán, Simonfa község határában 1982-ben az út korrekcióját készítették el. A meredek szakaszon kapaszkodósávot építettek, a vegyes-szelvényű utat a bevágási oldal felé bővítették. 1998-ig alkalmanként, főleg a tavaszi időszakokban az útpályán ferde irányban 15-30 cm mélységű, közel függőleges lépcsők alakultak ki az útburkolaton. Többszöri javítás, az útpálya alatti talajcsere nem járt sikerrel, a bevágási oldal stabilitásaveszélybe került, az út csak korlátozottan volt használható. 1998-ban részletes vizsgálatokat végeztünka károsodás okainak felderítésére. A károsodást kiváltó ok összetett, több hatás együttes eredményéből adódott. A talajban kialakuló, időben erősödő vízáramlást gátoló hatás miatt a víznyomásidőszakosan megnövekedett, ami a finom talajszemcsék kimosódásához vezetett, sárfolyás formájábana burkolat alatti talaj elfolyt a völgyi oldal felé, ezért jelentős süllyedések alakultak ki. A vizsgált folyamatlüktetésszerű és időszakos, de hatásában elfajuló, a károsodó folyamatot gerjesztő feltételek kialakulásáhozvezetett.A tervezési alapelvek rögzítése után speciális víztelenítő rendszer kiépítésére került sor, a völgyfelőliaknák kiépítésével, a talajba fúrt csövekbe épített geotextiliával burkolt draincsövekkel, és az összegyűjtött vizek völgyfelőli oldali kivezetésével. A vízelvezető rendszer hatására az útburkolat alatti talajstabilizálódott. Kezdetben az útburkolat alatti talaj tömörödött, majd a vízelvezető rendszer hatékonyműködése következtében a károsodási folyamat megszűnt, amit már többéves tapasztalat is bizonyít.

Kulcsszavak: Vízelvezető rendszer, sárfolyás, lösz


Full Text: PDF